A Kodály-módszer hungarikummá avató oklevelét hétfőn vehette át Alföldyné Dobozi Eszter, a Kodály iskola igazgatónője. A magyar kultúra napján az elmúlt három évben hungarikummá vált értékek képviselőinek átadták a Hungarikum Díjakat és okleveleket Budapesten, a Parlament Vadásztermében.
A díjazottak Fazekas Sándor földművelésügyi minisztertől, a Hungarikum Bizottság elnökétől és Lezsák Sándortól, a Magyar Országgyűlés alelnökétől vehették át az elismeréseket.
A 16 díjazott hungarikum képviselői között ott volt Alföldyné Dobozi Eszter, a Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója is, aki a Kodály-módszert hungarikummá avató oklevél mellé Hungarikum Díjként egy kisplasztikát is kapott.
– Számomra és a tantestületünknek is nagy megtiszteltetés, hogy Kodály Zoltánné javaslatára az ország első, 1950-ben létesült ének-zenei iskolájának intézményvezetőjeként jelen lehettem az eseményen. A díj átvételével gondoltam mindazokra is, akik az elmúlt évtizedekben és években sokat tettek a Kodály-módszer sikeres alkalmazásáért, elismertetéséért. Ebben múlhatatlan érdemei voltak és vannak az iskolavezetésben elődeimnek, zenei helyetteseimnek, múltbeli és a jelenlegi énektanári munkaközösségünk tagjainak. Külön ki kell emelnem az első igazgató, Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi Márta iskolateremtő tevékenységét, a neves és legendás hírű kórusvezetők eredményeit. De nem szabad megfeledkezni korábbi és jelenlegi fenntartónk támogatásáról sem. Köszönet illeti ezért Kecskemét önkormányzatát és a Kecskeméti Tankerületi Központot is. A támogatásokat igyekszünk meghálálni a gyakori felkérések teljesítésével, a kórusok, hangszeresek szerepléseivel – hangsúlyozta Alföldyné Dobozi Eszter.
A Kodály-módszer és az iskolában folyó zenei oktatás iránt folyamatosan nagy az érdeklődés mind a hazai, mind a külföldi szakemberek részéről.
– Énektanáraink óráin a vendégek a Kodály-módszer gyakorlati oldalát tanulmányozzák. A Kodály Intézet hallgatói is gyakori óralátogatóink. Rajtuk kívül más érdeklődők is érkeznek, az elmúlt félévben megfordultak nálunk például Németországból, Thaiföldről, Japánból, Hollandiából. Járt nálunk az Észak-Bácskai Magyar Tanárok Egyesületének küldöttsége a Vajdaságból. Görögországból a magyar nagykövet közvetítésével a napokban találkozhattunk az athéni Kodály Intézet és egy észak-görögországi zeneiskola kapcsolatteremtő szándékával. Emellett ének szakos tanárainkat hívják hazai konferenciákra előadásokat, bemutatókat, Amerikába, Kínába, Ausztráliába vagy éppen a szomszédos Szerbiába kurzusokat tartani a tanítási szünetekben – tette hozzá az igazgatónő.
Más tantárgyakra is pozitívan hat
Az iskola pedagógiai programjában fontos szerepet töltenek be a zenei nevelés Kodály Zoltán által megfogalmazott elvei. Elsősorban a zene személyiségfejlesztő, léleknemesítő, nevelő és közösségépítő jellegét hangsúlyozzák, valamint azt, hogy a transzferhatásnak köszönhetően más tantárgyak tanulását is segíti. A minél korábban megkezdett zenetanulás, a közös éneklés jótékony hatását pedig ma már a neurobiológiai kutatások is alátámasztják.
baon.hu