Utak a Teleki térről címmel a Retörki-könyvek 34. megjelent darabja a maga nemében sajátos tanulmánykötet. Szekér Nóra, Kávássy János és Nagymihály Zoltán összeállításában 25 fiatal történész munkái – esszék és tanulmányok – kerültek a sorozatszerkesztő Bíró Zoltán asztalára és a tisztelt olvasó kezébe. Érdemes áttekintetünk, ki ez a 25 alkotó, és mi (ki) kapcsolja őket össze.
Néhány nevet kiragadva: Albert Zoltán Mátétól Bank Barbarán és Borvendég Zsuzsannán át Török Gáborig valamennyien a legújabb kori történelem legkülönbözőbb területeiről osztották meg gondolataikat az olvasóval. S hogy mi – illetve ki – kötötte össze a különböző témában kutató szerzőket? Kiderül a könyv alcíméből: Esszék és tanulmányok a 75. éves M. Kiss Sándor tiszteletére.
A szerzők ugyanis valamennyien M. Kiss professzor tanítványai. A különböző témák feldolgozása során egyértelműen kiderül az is, hogy a fiatal kutatógárda M. Kiss Sándor, az iskolateremtő professzor műhelyében tanulta meg a történészszakmát és ezen túl – ami elengedhetetlen a tudományos kutatáshoz – a kreatív gondolkodás művészetét és a történetírás tisztességét.
Néhány idézet, amelyben a szerzők vallanak mesterükről: Borvendég Zsuzsanna írja: „Hamuban sült pogácsáim többsége M. Kiss Sándor kemencéjéből került ki, és talán a legfontosabb útravalóm ezek közül is az a jó tanács, hogy »meg kell újítani a történetírást«.”
Kávássy János így vall: „S benne volt mindebben M. Kiss Sándor is, ahogy tudatosított bennem számos tudattalanul mozgó-mocorgó és mozgató fogalmat, mely az ő saját lélektérképén épp úgy rajta van, mint az enyémen, legfeljebb kicsit másutt vagy másként, de kitörölhetetlenül.”
Szekér Nóra így fogalmaz: „Akik hallgatták a Tanár Úr előadásait, vagy hosszabban társalogtak vele, azok tudják, hogy létezik egyfajta jellegzetes »M. Kiss-szerű« gondolkodásmód. Ez a jellegéből adódóan a személyes beszélgetésekben átélhetőbb, mint írott formában.”
Egy történeti iskola megteremtése és annak működése – oly módon, hogy az iskola alapelvei érvényesüljenek a legkülönbözőbb témákat feldolgozó kutatók gondolkodásában – ritka jelenség, s tegyük hozzá, mesterségesen sohasem hozható létre. Egy iskola születése évtizedek pedagógusi munkájának az eredménye, amelyhez az iskolateremtő kiváló szakmai felkészültségén kívül kell olyan tényező is, amelyet aligha lehet pontosan leírni.
Ez valahol a lélek mélyén születik, és onnan sugárzik a másik lélekre. Benne rejlik a személyiség hitelessége és varázsa. Önmagában azonban ez éppen úgy nem fedi a teljes igazságot, mint ahogy egy festőművész vagy egy színművész teljesítménye mögött is ott van a tehetség örök titka, amelyet egyszerűen karizmának mondhatunk.
Tudnunk kell azt a tapasztalati tényt is, hogy korunk zűrzavaros, manipulált eszméi ma túl sok fiatalt ejtenek rabul. Szomorú valóság, de nem hallgatható el, hogy a történelemhamisítás üzemszerű működésének és az álltudományok virágzásának idejét éljük. Különösen nagy érték ezért a gondolkodni akaró és tudó fiatalokat nevelő, iskolát teremtő tudós.
Szellemiségének hatása így megsokszorozva segít a valóság feltárásában, továbbadásában, a szellemi köd eloszlatásában, egy manipulálhatatlan nemzedék létrehozásában. Reméljük, a tanítványok tisztelgő kötete nem csak egyszeri teljesítmény, s az alkotóközösség a jövőben is fennmarad. Így kézbe vehetünk még számos értékes művet az M. Kiss Sándor teremtette iskola szellemében, amelyek „megújítják a történetírást”.
(Utak a Teleki térről – Esszék és tanulmányok a 75 éves M. Kiss Sándor tiszteletére. Antológia Kiadó, Lakitelek, 2018. Ármegjelölés nélkül)
Kahler Frigyes
Magyar Idők
Kövesse Lezsák Sándor tevékenységét facebook oldalán is!